Szakmai beszámoló az Anyaoltalmazó Alapítvány 2003. évi tevékenységéről
A Gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény módosítása értelmében 2003. január 1-től 12 +6 hónapra módosult az átmeneti otthonokban történő tartózkodás ideje. Ez a törvényi rendelkezés az elmúlt évben két színtéren
- a gondozottak számának csökkenésében
- szakmai program átalakításában
is jelentősen befolyásolta éves tevékenységünket. A gondozási idő meghosszabbodásának eredményeként egy év alatt kevesebb krízishelyzetbe került családot ( anyát, gyermeket ) tudtunk átmeneti otthonainkban fogadni. Míg 2002-ben 132 anyának és 263 gyermeknek, addig 2003-ban 88 anyának és 172 gyermeknek nyújtottunk speciális krízisintervenciós segítséget. A korábbi éveknek megfelelően 2003-ban is – az ország minden részéről érkezők mellett – Ellátási szerződés alapján fogadtuk a VII. X. XI. XX. kerületi illetőségű anyákat és gyermekeiket. Otthonaink megnyitása óta 1224 anyának és 2197 gyermeknek nyújtottunk speciális ellátást. Ebben az évben kijutási lehetőségével élve 67 anya és 117 gyermek hagyta el intézményünket.1 fő átlagosan 100 napot töltött anyaotthonunkban.A törvény módosításának következményeként szakmai programunkat is át kellett alakítanunk. Míg korábban egy rövidtávú ( 3-6 hónap ) krízisintervenció képezte a gondozás alapját, addig a 2003-as évben egy hosszú távra szóló ( 12+6 hónap ) gondozási terv kidolgozása és megvalósítása került előtérbe.Az új programnak megfelelően az intézmény vezetésének szerkezete átalakult. Az intézményvezető továbbra is Farkas Eszter, az intézményvezető helyettesek Nagy Renáta ( szociális munkacsoport ) és Harasztiné Szabó Krisztina ( gyermekvédelmi csoport ) lettek.A hosszabb távú és kibővített gondozási folyamat több szakember foglalkoztatását vonta maga után. A 2003-as évben – a Fővárosi Munkaügyi Központ Diplomások Információs és Közvetítő Irodájával, ill. Ifjúsági Irodájával történő együttműködés eredményeként - új munkatársaink között fogadhattunk
- 3 fő szociális munkást,2 fő pedagógust és 1 fő pszichológust, valamint egyéb ajánlás útján
- 1 fő karbantartót
Az alapítványi dolgozók létszáma így 24 főre emelkedett. Szakmai munkánk alapját továbbra is az Anyaoltalmazó Alapítvány célkitűzésének megfelelően a szociális krízishelyzetbe került, nevelésre képes és alkalmas anyák, ill. a hiányos szocializáltságú, tanulmányi eredményében, értelmi, érzelmi fejlődésében jelentősen lemaradt, lelkileg megterhelt gyermekek és fiatalok megsegítése képezte.
- 2 –
A hagyományos krízisintervención túl, mely
- az elveszett vagy nem is igényelt iratok, dokumentumok pótlásátmunkanélküli és nyugellátások igénylésétönkormányzati szociális ellátások kiutaltatásátcsaládtámogatási rendszerek és anyasági ellátások felkutatásátleendő otthon feltérképezését pszichológiai tanácsadástjogi tanácsok kikérésétegészségügyi szolgáltatás igénybevételét
- szakszerű gyermekfelügyeletet jelentett,
a 2003. évben átmeneti anya- és gyermekotthonainkban – a megváltozott tartózkodási idő figyelembevételével - egy hosszabb távú, egyénileg differenciált szakmai program kidolgozását és megvalósítását tűztük ki célul.A gondozási folyamat első lépése a kliens és intézményünk közötti Megállapodás megkötése volt. A Megállapodás a korábbi Ellátási szerződést váltotta fel. Ezt a korszerűbb egyezséget a beköltözés napján rögtön megkötöttük a krízishelyzetbe került családdal. A Megállapodás minden olyan fontos információt tartalmazott, amely az átmeneti anya- és gyermekotthonban történő lakhatást érinti pl.
- a tartózkodás kezdetének és végének – megállapodás szerinti - időpontja, a lakószoba száma és kizárólagos használata, a használatra átvett ingóságok felsorolása, a térítési díj összege és a fizetés módja,a házirend elfogadásaa gyermekjóléti szolgálattal történő együttműködésorvosi vizsgálaton történő részt vétel
- az intézményben igénybe vehető szolgáltatások felsorolása
A gondozási folyamat következő lépése az ún. első interjú készítése volt. E beszélgetés során a szociális munkás lehetőséget kapott arra, hogy bizalmas kapcsolatot építhessen ki kliensével, felmérje szociális helyzetét, tájékozódjon családi kapcsolatairól, a meglévő forrásokról, eddigi munkahelyéről, iskolai végzettségéről, korábbi lakhelyeiről, esetleges szenvedélybetegségéről. A beszélgetés során kiderült, hogy az anya számíthat-e külső anyagi, vagy erkölcsi támogatásra, mit gondol, hogyan tudna kikerülni helyzetéből, milyen segítséget vár intézményünktől. A fenti információk birtokában került sor a gondozási folyamat harmadik lépésére. A harmadik szakasz - az ismerkedést és beköltözést követő első héten - az Együttműködési szerződés megkötése volt. Ezt a szerződést azzal a céllal hoztuk létre, hogy a kliens és a szociális munkás írásban is rögzítse, melyek azok a rövid és hosszú távú célok, amik a kijutás érdekét szolgálják. Az egyes részfeladatok teljesítését pl. munkahely keresés, előtakarékossági összeg megállapítása, lakáspályázat beadása stb. rendszeresen ellenőriztük. Amennyiben egy feladatot nem sikerült az anyának teljesítenie, megbeszéltük, miért nem vezetett eredményre, min kell változtatni ahhoz, hogy mégis teljesüljön. Természetesen a szerződés módosítása során ezt is rögzítettük. A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV. 30) NM rendelet módosítása értelmében a gyermekek élethelyzetének feltárására, sorsának megtervezésére és végigkísérésére bevezettük a „ Gyermekeink védelmében” elnevezésű adatlaprendszer használatát. A 6-os számú „ Macis adatlapot” a gondozás megkezdésekor –
- 3 –
ha az előre láthatólag egy hónapnál hosszabb időtartamú volt – a három héten belül kitöltöttük és elkészítettük az adott gyermekre vonatkozó egyéni gondozási-nevelési tervet. A pedagógus és a család gondozója közösen felmérte a veszélyeztető körülményeket, a szülő nevelési tevékenységét, a család élethelyzetére vonatkozó adatokat, a biztosított alapellátásokat, szolgáltatásokat, ill. a gyermek és a szülő együttműködési készségét, vagy annak hiányát.A rövid és hosszú távú célok kitűzésén és megvalósításán túl az intézmény különböző szolgáltatásaival is hozzájárult a kríziskezeléshez. A korábbi éveknek megfelelően:
- gyermekfoglalkoztatást biztosítottunk mind az óvodások, mind az iskoláskorú fiatalok számára:
- 2003-ban 29 gyermeket fogadtunk vegyes csoportú belső óvodánkban. Az átlagos csoportlétszám 12 fő volt, ami kedvező hatással bírt a differenciált nevelésre, hiszen így több figyelem juthatott egy-egy gyermek felzárkóztatására mint az állami óvodákban Az előírt programon kívül hetente kétszer - csoportos foglalkozások keretében - fejlesztő tornán, ill. anyanyelvi fejlesztésen vettek részt a gyermekek Ezenkívül lehetőség nyílt arra is, hogy egyéni megsegítést, az óvodában észlelt hiányosságok pótlását gyógypedagógus kollégánk, a pszichés terhelés feloldását pszichológus munkatársunk rendszeresen segítse. Idén is, mint minden évben egészségügyi szűrővizsgálatra vittük gyermekeinket. Egy kerületi magánrendelőben komputeres szemvizsgálaton vettek részt a gyermekek, 2 óvodás szemüveget kapott, térítésmentesen. A gyógytornász által javasolt - tartásjavító, talpboltozaterősítő, mellkasfejlesztő stb. - gyakorlatokat pedig beépítettük testnevelési programunkba. Kiemelt figyelmet szenteltünk a szülők megfelelő tájékoztatásának. Ennek érdekében havonta szülői értekezletet tartottunk, amit mindig a gyermekek egyéni felmérése előzött meg. Az esetenként szükséges feladatlapokat, játékokat, valamint a hiányosságokat, lemaradásokat a szülők írásban is megkapták, hiszen úgy gondoltuk, hogy a gyermek fejlesztése - az óvodával együttműködve - a szülő feladata is.
- A Varázsklub névre keresztelt tanuló- és játszószobában nemcsak a házi feladatok elkészítésére, tantárgyi megsegítésre került sor, hanem a különböző készségek játékos formában történő fejlesztésére is. Pszichológus kolléganőnk bevonásával minden héten hétfőn szervezett szermélyiségfejlesztő, valamint közösségépítő tematikus csoportfoglalkozást tartottunk. Keddenként a játéktevékenységhez kötődő egyéni készségeket és képességeket fejlesztő programok keretében gyógypedagógus segítette az együttes foglalkoztatást. Szerdánként kreativitást fejlesztő kézműves programra, ajándékkészítésre került sor. Csütörtökönként a zeneterápiás foglalkozás alkalmával gitár- és harangjátékkal, ritmushangszerekkel, népdalokkal és gyermekénekekkel ismerkedhettek meg a Varázsklubos fiatalok. Péntekenként számítógépes játékok és a filmklub zárta le a heti programsorozatot. Az iskolai időszakon kívül kiemelt figyelmet szenteltünk annak is, hogy a tavaszi, téli, nyári, őszi szünetekben külső programokkal, szervezett kirándulásokkal, nyári táborozással életreszóló élményt és mintát nyújtsunk az otthonunkban élő fiataloknak. Az elmúlt évben összesen 74 gyermek vett részt szabadidős programsorozatunkban, jelenleg 23 iskoláskorú fiatal tartózkodik otthonainkban.
- 4 -
- Egészségügyi szolgáltatást nyújtottunk. Lakóink számára hetenként egyszer, orvosi szobánkban tartandó házi orvosi rendelést biztosítottunk mind a felnőttek, mind a gyermekek számára. A csecsemők és kisgyermekek egészségét védőnőnk felügyelte. 2003-ban 16 felnőtt és 449 gyermek vette igénybe szolgáltatásunkat.
- Jogi képviseletet láttunk el. Dr. Hegedűs Ákos vezette, hetenként egyszeri jogászi segítség lehetőséget biztosított a jogi útvesztőkben való eligazodásban, válóperek, gyermekelhelyezési perek beadásában, lakáskiürítések, vagyonmegosztások foganatosításában, egyéni képviselet ellátásában. 2003-ban 24 kliensünk fordult hozzá segítségért.
- Pszichológiai tanácsadást nyújtottunk. A gyermekekkel való helyes bánásmódot, a gyermekek lelki megtámogatottságát Dr. Ranschburg Jenő pszichológus segítette. 2003-ban 29 gyermeket fogadott. Az otthonunkban tartózkodó édesanyák számára egyéni és csoportterápiás foglalkozásokat szerveztünk, melyet Varga Etelka vezetett. 2003-ban 40 kliens fordult hozzá segítségért.
- Ismeretterjesztő előadásokat szerveztünk. A rendszeresen megrendezésre kerülő foglalkozások – az idén 10 alkalommal – lehetőséget teremtettek arra, hogy klienseink számára irányadó tanácsokat nyújtsunk. Előadásokat szerveztünk a nagyszámú kamasz fiatalok érdekében szexuális felvilágosító; valamint az édesanyák számára szépségápoló; gyógytorna; játékos problémakezelés; vashiányos állapot; depresszió, szorongás; fertőzés megelőzés; családtervezés; egészséges táplálkozás; őszi-téli fertőzések, immunitás témakörökben.
- Az időszakos programok ( farsangi, húsvéti mulatság, anyák napi rendezvény, gyermeknapi műsor és ajándékosztás, Mikulás és karácsonyi ünnepség ), kirándulások, a névnapok, születésnapok méltó megünneplése mind segítettek feledtetni az otthagyott brutalitást és erőszakot.
- Mindezeken kívül az anyák életvezetési, mentálhigiénés tanácsadásban részesültek már azzal is hogy az otthonban laktak, be kellett tartaniuk az együttélés szabályait ( házirend ), ügyelniük kellett a tisztaságra, részt kellett venniük a közös takarításban.
A hagyományos, több éve jól működő és eredményes szolgáltatásokon kívül azonban idén több új elemmel is bővítettük a közösségi programok, a szociális gondozás folyamatát.
- Bevezettük a Beszélgetőkört, ahol a két épületünkben lakó anyukák megoszthatták egymással tapasztalataikat. A programot két fő vezette Várvári Tünde szociális munkás és Pásztor Ágnes tanítónő, minden héten egyszeri alkalommal. A kellemes hangulat megteremtése ( tea, sütemény ) nagy mértékben hozzájárult ahhoz, hogy az anyák feloldódjanak, őszintén beszélni tudjanak problémáikról. Egy-egy Beszélgetőkör témája volt pl. a párkapcsolati problémák, konfliktusok kezelése, szimpátia és antipátia, sikerek, jövőkép, pénzkezelési technikák, anya-gyermek kapcsolat nehézségei és örömei. A program sikerességét bizonyítja, hogy hetenként 17 anya vett részt a rendezvényen.
- Családi kirándulásokat szerveztünk. A havonta egyszer hétvégén megrendezésre kerülő program célja az volt, hogy a családok belső erőforrásait mozgósítsuk és rejtett tartalékaikat előhívjuk, valamint hogy azokat a családokat is motiváljuk a részvételre,
- 5 -
ahol a problémák igen összetettek, de semmilyen segítői rendszer nem tudta őket megtartani, elindítani a változást. Ez a programelem jelentős sikereket hozott. Azáltal, hogy sikerült megtapasztaltatni a családokkal, hogy képesek együtt játszani és eltölteni egy felhőtlen napot, elindult egy változási folyamat, ami hatással volt a családi rendszerre, javította a családok önértékelését. Ez hosszú távon fontos szempont a krízisek feldolgozásában. A családi kirándulások színhelyei voltak : Molnár-sziget, Bókai kert, Állatkert, Cirkusz, Táncház a Vasas Művészegyüttesben.
- Ki mit tud ? vetélkedőt tartottunk. Ennek a programnak elsősorban az volt a célja, hogy az anyaotthonunkban élő gyermekek és felnőttek megmutathassák azokat a rejtett képességeiket, tehetségüket, amelyek a mindennapi életük során nem nyilvánulhatnak meg. A versenyzők különböző kategóriákban jelölték magukat: vicc-, mese-, versmondás, családi és egyéni ének, ügyességi bemutató, grafikus ábrázolás. A program sikerességét bizonyítja, hogy az egyik lakónk állandó kiállításra ajánlotta fel nagytermünkben látható grafikáit, valamint hogy összesen 22 fő versengett a fődíjért. A Ki mit tud? vetélkedőről videó felvételt is készítettünk.
- A 15/1998 ( IV. 30 ) NM rendelet módosítása értelmében a gondozásban részesülő gyermekek számára naponta ötszöri, legalább egy alkalommal meleg, az életkornak és az egészséges táplálkozás követelményeinek megfelelő étkezés megvalósítását biztosítottuk. A gyermekek rendszeres reggelizését és vacsorázását a családgondozó követte nyomon, amennyiben nem volt megfelelő az étel minősége vagy mennyisége, az intézmény élelmiszerraktárából pótolta azokat. Az óvodások tízóraijáról, ebédjéről, valamint az iskolások és az óvodások uzsonnájáról az alapítvány gondoskodott. Rövid távú céljaink között szerepel a kerületi önkormányzattal történő megállapodás létrehozása, melyben az anyaotthonainkban élő, hátrányos szociális helyzetű gyermekek - a körzetes iskolánkban - térítésmentes ebédhez juthatnának. A tárgyalások megkezdődtek, reménykedve várjuk a pozitív döntést.
- Péntekenként ruhabörzét rendeztünk. E közösségi program összetartó erejű és hasznos is volt egyben. Az együttműködő partnereinktől, ill. a lakosságtól adományba kapott divatos ruhaneműkből kedvükre válogathattak klienseink saját maguk és gyermekeik számára.
- Az anyaotthonainkban dolgozó kollegáink számára, a még hatékonyabb munkavégzés, a családgondozó mentálhigiénéjének karbantartása, a kiégés megelőzése és pszichés terhelés feloldása érdekében, három heti rendszerességgel szupervíziós foglalkozást tartottunk, melyet Mányai Judit vezetett. Ebben az évben pályázati támogatás útján lehetőségünk nyílt arra is, hogy a meghatározott személyekkel és intézményekkel való együttműködés, valamint tevékenységünk összehangolása érdekében kéthetente esetmegbeszélő csoportot indítsunk el. Az esetkezelést Bányai Emőke pszichológus vezette.
- Általános „kisokost” készítettünk az otthonunkba érkező anyák számára. Ezt a kiadványt azzal a céllal hoztuk létre, hogy segítséget nyújtsunk az otthonunkba beköltöző anyáknak új környezetük megismerésében, az otthonban való eligazodásban és a mindennapi életben. Olyan hasznos információkat tartalmazott, melyek kérdésként merülhettek fel egy újonnan érkező család részéről pl. hogyan működik az anyaotthon; milyen szolgáltatásokat lehet igénybe venni, milyen szakemberek
- 6 -
- segítségével; hol található a legközelebbi élelmiszer bolt, gyógyszertár stb. A kiadványt minden család beköltözéskor megkapta.
- Továbbképzéseket támogattunk. A 9/2000. (VIII.4.) SZCSM rendelet értelmében a szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi tevékenységet végző személyek folyamatos szakmai továbbképzésen kötelesek részt venni. Hét év alatt 80 pontot kell összegyűjtenie a továbbképzésre kötelezett személynek. Ebben az évben – az alábbi képzési programok keretében - 5 munkatárs szakmai fejlesztését támogatta az alapítvány.
1. Angyal Katalin - prevenció az óvodások és kisiskolások testnevelésében2. Farkas Eszter – vezetői készségfejlesztő tréning szociális intézmények vezetői számára 3. Harasztiné Szabó Krisztina – szakértői munka az alapellátásban4. Nagy Renáta – mediáció gyakorlata a szociális intézményekben5. Takács Borbála – szervezetfejlesztés és a szervezeti változások menedzselése szociális intézményekben
- Sikeres együttműködések továbbfolytatása. Intézményünk hatása a helyi társadalomra, szociális ellátásokra nemcsak abban mutatkozott meg, hogy – a legtöbb esetben – sikeresen együtt tudtunk működni a kliensek lakóhely szerinti illetékes önkormányzatával, családsegítő és gyermekjóléti szolgálatával, hanem abban is, hogy állandó kapcsolatot tartottunk, aktív jelzőrendszert alakítottunk ki a kórházakkal, oktatási és nevelési intézményekkel, közintézményekkel, civil szervezetek munkatársaival. A Pesterzsébeti Gyermekjóléti Szolgálat szervezett kirándulásainkra többször rendelkezésünkre bocsátotta mikrobuszát, valamint úszásoktatásban részesítette az anyaotthonainkban lakó gyermekeket. Idén először a Családterápiás Központtal együttműködve próbáltuk egy krízishelyzetbe került család problémáját megoldani.
- Tárgyi feltételek javítása. Ebben az évben is kiemelt figyelmet szenteltünk annak, hogy az intézmény tárgyi feltételein javítsunk, az elavult berendezési tárgyakat, tönkrement ágyakat újakra cseréljük, a fogyóeszközöket pótoljuk. A költözések megkönnyítése érdekében utánfutót vásároltunk, a folyosók és a lépcsőház falburkolatának védése céljából lambériát szereltünk fel, valamint a társalgó elromlott TV készülékét újra cseréltük. A régi ház irodájában fejlesztő szobát alakítottunk ki, így a felzárkóztatásra, egyéni fejlesztésre szoruló gyermekeket külön teremben foglalkoztathattuk, valamint ugyanitt pszichológus kolléganőnk nyugodt körülmények között tarthatta fogadóóráit.
- Az új épületünkben megszüntettük a szárító helyiséget, hiszen az édesanyák szívesebben szárították ruhaneműiket szobáikban, így lehetőségünk nyílt arra, hogy a munkatársak számára egy öltözőt rendezhessünk be. A felszabadult „kis iroda” helyén egy interjú-szobát alakítottunk ki.
Összefoglalásul elmondhatjuk, hogy az elmúlt évben a 12+6 hónapra változott tartózkodási idő előnyökkel és hátrányokkal egyaránt járt.
- Hátrányként jelentkeztek az otthon lakóinak hosszabb idejű együttéléséből adódó problémák: alkalmazkodási nehézségek a házirendhez ill. egymáshoz, a
- 7 -
tolerancia-szint folyamatos csökkenése, „klikkek” és belső hierarchiarendszer kialakulása, a hospitalizáció. Valamint az a tény, hogy a túl hosszú bentlakási idő meggátolta a klienseket abban, hogy motiváltak maradjanak, többet tegyenek kijutásuk elősegítésében.
- Előnynek számított, hogy a klienseknek több idejük és lehetőségük volt arra, hogy egy egyénre szabott, differenciált gondozási terv véghezvitelével több szakember segítségét vehessék igénybe, közelebb kerüljenek sorsuk rendezéséhez. Valamint, hogy az intézményünkben eltöltött idő és befizetett térítési díj függvényében magasabb kijutási támogatáshoz juthassanak.
Otthonainkat és szolgáltatásainkat alapvetően a normatív állami támogatás terhére működtetjük, azonban kitartóan dolgozunk azon is, hogy pályázatok útján, szponzorok segítségével növeljük az alapítvány vagyonát, stabilizáljuk anyagi helyzetét. ( a pályázaton nyert összegek listáját a 2. számú melléklet tartalmazza )
Budapest, 2004. február 16.
Farkas Eszter |
Haraszti István |
intézményvezető sk. |
Titkár sk |
1. sz. melléklet
Adatszolgáltatás az Anyaoltalmazó Alapítvány
Átmeneti Anya- és Gyermekotthonában gondozott családokról
1./
|
2003. január 1-én
intézményünkben
tartózkodott |
január 1-től
dec. 31-ig
érkezett |
összesen |
Anya (Család) |
25 |
63 |
88 |
Gyermek |
51 |
121 |
172 |
Összesen |
76 |
184 |
260 |
1 fő átlagosan 100 napot töltött el az intézményben |
2./ Az intézménybe érkezettek lakcím szerinti megoszlása:
2./
|
2003-ban |
2002-ben |
Budapest |
39 család |
56 család |
Vidék |
24 család |
41 család |
Bejelentett lakcímmel
nem rendelkezik
|
- |
8 család |
|
63 |
105 |
Budapestről érkezettek kerületi megoszlása:
|
Anya |
Gyermek |
I. ker |
- |
- |
II. ker |
1 |
2 |
III ker |
- |
- |
IV ker |
6 |
11 |
V ker |
2 |
6 |
VI ker |
3 |
5 |
VII ker |
4 |
6 |
VIII ker |
2 |
6 |
IX ker |
2 |
2 |
X ker |
1 |
2 |
XI ker |
1 |
1 |
XII ker |
- |
- |
XIII ker |
4 |
8 |
XIV ker |
2 |
3 |
XV ker |
- |
- |
XVI ker |
1 |
2 |
XVII ker |
1 |
3 |
XVIII ker |
1 |
1 |
XIX ker |
1 |
1 |
XX ker |
8 |
14 |
XXI ker |
2 |
5 |
XXII ker |
3 |
3 |
XXIII ker |
4 |
7 |
Összesen |
49 |
88 |
Honnan érkeztek |
családból |
14 |
család |
férjétől v. élettársától |
11 |
család |
albérletből |
19 |
család |
saját lakásból |
8 |
család |
másik anyaotthonból |
7 |
család |
hajléktalan |
4 |
család |
Összesen |
63 |
család |
3./ 2003-ban érkezett gondozottak megoszlása
- A felnőtt lakók életkora szerint
18 - 25 év között |
14 fő |
26 - 30 év között |
13 fő |
31 - 40 év között |
27 fő |
41 év felett |
9 fő |
összesen |
63 fő |
- Iskolai végzettség szerint
nincs iskolája |
- fő |
általános iskola 3 osztálya |
1 fő |
általános iskola 6 osztálya |
- fő |
általános iskola 8 osztálya |
40 fő |
szakmunkásképző |
15 fő |
szakközépiskola |
5 fő |
gimnáziumi érettségi |
- fő |
főiskolai végzettség |
1 fő |
egyetemi végzettség |
- fő |
összesen |
63 fő |
- 1 főre jutó jövedelem szerint
0 - 5.000,- Ft-ig |
18 Család |
5.001,- - 10.000,- Ft-ig |
23 Család |
10.000,- Ft felett |
22 Család |
összesen |
63 Család |
- Családi állapot szerint
hajadon |
26 fő |
férjes |
21fő |
elvált |
13 fő |
özvegy |
3 fő |
összesen: |
63 fő |
- Családok elhelyezési időtartam szerint
0 - 1 hónap között |
22 család |
1 - 2 hónap között |
20 család |
2 - 3 hónap között |
15 család
|
3 - 6 hónap között |
7 család |
6 hónap felett |
24 család |
összesen |
88 család |
21 család még itt tartózkodik |
- Családok gyermekek száma szerint
nincs gyermeke |
1 |
1 gyermekes család |
29 |
2 gyermekes család |
15 |
3 gyermekes család |
12 |
4 gyermek felett |
6 |
összesen |
63 család |
1 családra átlagosan 1,92 gyermek jut.
|
- Gyermekek életkor szerint
0 - 3 éves |
31 gyermek |
3 - 6 éves |
29 gyermek |
6 - 14 éves |
54 gyermek |
14 év felett |
7 gyermek |
összesen: |
121 gyermek |
4./ Ez évben intézményünkből eltávoztak:
vissza a férjéhez, élettársához |
9 család |
családba (rokonokhoz) |
10 család |
családos otthonba |
2 család |
albérletbe |
21 család |
saját lakásba |
8 család |
lakást kapott |
1 család |
másik anyaotthonba |
10 család |
egyéb (kórház, letartóztatás,ismeretlen helyre)
|
6 család |
összesen: |
67 család |
Budapest |
39 család |
Vidék |
22 család |
külföld |
- család |
ismeretlen helyre |
6 család |
összesen: |
67 család |
2003.december 31-én a létszám: - TF. 228. sz. ház lakója 10 anya 26 gyermek - TF. 257. sz. ház lakója 11 anya 29 gyermek összesen: 21 anya 55 gyermek
2. számú melléklet 2003. évben pályázaton nyert támogatások
- Beadott pályázatok száma: 24 Támogatást nyert: 17 Nem nyert támogatást: 7 - Támogatás összege: 6.150.000,- FtTámogatást nyert pályázatok: Támogató: Pályázat címe: összege: elszám.határideje:Magyar Országgyűlés Anyaotthon működési költségének l.200.000,- 2003. 09. 15. kiegészítése
Energia-Segély Energiatakarékossággal kapcs. célok 200.000,- 2003. 09. Alapítvány - energiatakarékos izzók vásárlása MOBILITÁS Gyermek- és ifjúsági csoportok tevé- 60.000,- 2003. 12. 31. kenységéhez kapcsolódó eszk., kellékek Miniszterelnöki Hivatal 2003. évi működési költség 850.000,- 2004. 06. 30. Kormányzati Informatikai - eü-i szolgáltatás és Társadalmi Kapcs. Hiv. - pszichológiai, jogi tanácsadás Fővárosi Önkormányzat Szünidős foglalkoztatások 150.000,- 2003. 09. 30.
Egészségügyi, Szoc. és Hátrányos helyzetű gyerm. és fia- 600.000,- 2004. 01. 31. Családügyi Min. talok segítése
- fejl.eszközök, szakkönyvek,
- szabadidős programok
Egészségügyi, Szoc. Interaktív drogprevenciós programok 700.000,- 2004. 09. 30. Családügyi Min. krízishelyzetben lévő fiatalok számára
- szabadidős programok
- speciális eszközök
Gondoskodás Alapítvány Iskolakezdési támogatás 40.000,- 2003. 11. 15..
Fővárosi Önkormányzat Az Anyaoltalmazó Alapítvány 500.000,- 2004. 09. 30. Szoc.pol.és Lakásügyi problémaspecifikus programja Bizottsága - jogász tiszteletdíja
- pszichológus tiszteletdíja
- eü-i szolgáltatás
Fővárosi Szociális Esetmegbeszélő csoport szociális 200.000,- 2004. 11. 01. Közalapítvány munkások részére - pszichológus tiszteletdíja Bp. VI. ker. Önkormányzata Speciális-Krízisintervenciós 200.000,- 2003. 12. 15. ellátási program
Belváros-Lipótváros Speciális-Krízisintervenciós 200.000,- 2003. 12. 15. Bp. V. ker. Önkormányzata ellátási program
Bp. XXIII., ker. Soroksár Speciális-Krízisintervenciós 150.000,- 2003. 12. 31. ellátási program
Pesterzsébet Önkormányzata gyermekek nyári szünidős 50.000,- 2003. 12. 15. Programja
- strandbelépők szünidős programok
- buszköltség
Budapest Főváros Főpolgármesteri „Családi kör” 880.000,- 2005. 01. 31.Hivatal Egészségügyi Bizottság Az ifjúság felkészítése aktív szerepvállalásra a családi életben - programok - buszköltség, utazási ktg. - a programhoz szükséges eszközökFőv. Önkormányzat Civil Szerv. Az Anyaoltalmazó Alapítv. 170.000,- 2005. 01. 31.Társadalmi Kapcsolatok Biz. problémaspecifikus program működési támogatása
- működési ktg. – étkezési-, rezsi ktg.,
- szupervízió
2003-ban érkezett anyák kerületi megoszlása
kerületek |
anya (fő) |
gyermek (fő) |
gondozási napok száma |
ráfordítási költség (Ft.) |
önkormányzati támogatás (Ft) |
I |
- |
- |
- |
- |
- |
II |
1 |
2 |
75 |
172.350 |
- |
III |
- |
- |
- |
- |
- |
IV |
6 |
11 |
2.568 |
5.901.264 |
- |
V |
2 |
6 |
1276 |
2.932.248 |
200.000 |
VI |
3 |
5 |
934 |
2.146.332 |
200.000 |
VII |
4 |
6 |
978 |
2.247.444 |
- |
VIII |
2 |
6 |
732 |
1.682.136 |
- |
IX |
2 |
2 |
634 |
1.456.932 |
- |
X |
1 |
2 |
81 |
186.138 |
1.000.000 |
XI |
1 |
1 |
480 |
1.677.556 |
1.100.000 |
XII |
- |
- |
- |
- |
- |
XIII |
4 |
8 |
1.306 |
3.001.188 |
500.000 |
XIV |
2 |
3 |
260 |
597.480 |
- |
XV |
- |
- |
- |
- |
200.000 |
XVI |
1 |
2 |
555 |
1.275.390 |
- |
XVII |
1 |
3 |
512 |
1.176.576 |
- |
XVIII |
1 |
1 |
172 |
395.256 |
- |
XIX |
1 |
1 |
108 |
248.184 |
- |
XX |
8 |
14 |
2.124 |
4.880.952 |
500.000 |
XI |
2 |
5 |
1.863 |
4.281.174 |
- |
XII |
3 |
3 |
266 |
611.268 |
- |
XIII |
4 |
7 |
167 |
383.766 |
150.000 |
Összesen |
49 |
88 |
15.091 |
35.253.634 |
3.850.000 |
|